”Åk till marknaden ni valt så fort som möjligt”

2019-02-19 14:25

Göteborgsföretaget Metrum utvecklar lösningar för att mäta elkvalitet, bland annat med hjälp av AI. Deras kunder finns i flera världsdelar. Här berättar de om sin verksamhet och delar med sig av några erfarenheter och tips för andra exportintresserade företag.

Forum för smarta elnät arbetar bland annat med att främja internationella affärsmöjligheter för små- och medelstora företag. Emellanåt intervjuar vi företag i vårt nätverk för att få deras syn på potential och utmaningar. Denna gång har turen kommit till Rebecka Andreasson på Metrum.

Rebecka Andreasson MetrumFöretag: Metrum
Antal anställda: 18
Säte: Göteborg

Vilka lösningar erbjuder ni?

Metrum utvecklar systemlösningar för mätning av energi och elkvalitet, och erbjuder sina kunder innovationer baserade på egna forskningsprojekt. Tack vare artificiell intelligens kan Metrum erbjuda nästa generations lösningar inom elkvalitetmätning, skräddarsytt efter kundens unika behov.

Hur utvecklar ni er produkt för tillfället?

Mycket fokus ligger på att utveckla både hårdvara och mjukvara inför framtiden där mönsterigenkänning och AI-lösningar får en större roll.

Vilka marknader finns ni på?

Förutom Sverige och Norden arbetar vi aktivt med Afrika, APAC-regionen (Asia-Pacific), Mellanöstern och Sydamerika.

Hur upplever ni bemötandet från kunder kring er digitala teknik?

Det är ett positivt och intressant ämne för kunden men ibland kan vägen vara lång till full implementation.

Har du några tips från ert exportarbete som kan hjälpa andra växande företag?

Vår erfarenhet är att fysisk närvaro är det viktigast, åk till marknaden ni valt så fort som möjligt och fortsätt resa dit för affär.

Vad är kritiskt för er i ert exportarbete framöver?

Uthållighet, det tar tid och krävs resurser på många av de marknader vi jobbar. Därför är långsiktigt stöd från svenska staten viktigt.